Iris och John tog minsann fönsterputs på allvar. Detta rådde inget tvivel om. I första hand rådde förstås inga tvivel om deras seriositet hos de själva. De visste mycket väl hur mycket de tog firman och arbetet med fönsterputs. Problemet var bara att det var väldigt många andra som inte visste om detta. Faktum är att det var väldigt många som inte ens visste att de eller deras firma inom fönsterputs ens existerade. Detta var något de båda syskonen kände att de behövde ändra på.
De började med en workshop bestående av Iris och John själva. Det var deras första av detta slag någonsin och trots att de känt varandra sedan födseln var de lite nervösa. Det var nytt men det syftade till något gott så det behövde göras. Temat för dagen ”Hur förmedlar vi att vi är bäst på fönsterputs?”. Frågan lades fram på bordet av Iris som var ordförande. John räckte upp handen men insåg direkt att det kändes överflödigt.
- ”Ja?” sa Iris
- ”Jo, vi kan ju köra på marknadsföring. Alltså marknadsföra att vi sysslar med fönsterputs. Säga att vi är väldigt bra på det.. Ja, du vet, det vi är bra på. Fönsterputs är ju vi bäst på. Ingen tvekan om saken”
Iris tittade på sin bror och vände sedan ner ansiktet i pappret som låg framför hennes och skrev ”Marknadsföring”.
- ”Det är ingen dum idé” sa hon och möttes av en nöjd lillebror. ”Problemet är bara att alla andra som sysslar med fönsterputs säger samma sak. Och inte nog med det: De säger samma sak på ett betydligt tydligare och bättre sätt än vi skulle kunna lyckas med. Vi är ju fönsterputsare, inte en reklambyrå, eller hur?”
John funderade några sekunder och nickade sedan instämmande. En metod hade förstås varit att, vid sidan av fönsterputsen, lära sig om PR och marknadsföring. Problemet var bara att de inte hade tid. De var ju tvungna att syssla med deras egna tjänster.
Så, hur sjutton skulle de göra? Hur skulle de nå ut med sitt budskap? John tog till orda:
- ”Håller företag fortfarande på med reklamaffischer och så vidare?”
Iris satt tyst och tittade på sin bror och sa sedan lugnt: ”Jag lyssnar”. Varpå en utläggning av guds nåde från John följde. Han argumenterade länge och väl för varför reklamaffischer var något som borde komma tillbaka snart. ”Allt är retro” lade han fram. ”Fönsterputs känns lite gammaldags, inte sant? På ett bra sätt alltså. Om man ska marknadsföra fönsterputs så känns det som att man ska tänka gammalt. Inte nytt. Är du med?”
Sedan tog det fart på allvar.